Well-being
Questionnaire 12 - World Health Organization Well-Being Index (WHO‑5)
Veuillez indiquer, pour chacune des cinq affirmations, laquelle se rapproche le plus de ce que vous avez ressenti au cours des deux dernières semaines. Notez que le chiffre est proportionnel au bien-être. |
Please indicate for each of the five statements which is closest to how you have been feeling over the last two weeks. Notice that higher numbers mean better well-being. |
Tout le temps |
La plupart du temps |
Plus d ela moitié du temps/ |
Moins de la moitié du temps/ |
De temps en temps |
Jamais |
Je me suis senti(e) bien et de bonne humeur |
I have felt cheerful and in good spirits |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
0 |
Je me suis senti(e) calme et tranquille |
I have felt calm and relaxed |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
0 |
Je me suis senti(e) plein(e) d’énergie et vigoureux(se) |
I have felt active and vigorous |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
0 |
Je me suis réveillé(e) en me sentant frais(che) et dispos(e) |
I woke up feeling fresh and rested |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
0 |
Ma vie quotidienne a été remplie de choses intéressantes |
My daily life has been filled with things that interest me |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
0 |
Sources: WHO Collaborating Centre in Mental Health. (1999). Indice (en cinq points) de bien-être de l’OMS. Danemark. Repéré à https://www.psykiatri-regionh.dk/who-5/Documents/WHO5_French.pdf
WHO Collaborating Centre in Mental Health. (1998). WHO (Five) Well-Being Index (1998 version). Danemark. Repéré à https://www.psykiatri-regionh.dk/who-5/Documents/WHO5_English.pdf
Questionnaire 13 - Mental Health Continuum Short Form (MHC‑SF)
Au cours du dernier mois, à quelle fréquence vous êtes-vous senti/avez-vous senti…* |
The following questions are about how you have been feeling during the past month. Place a check mark in the box that best represents how often you have experienced or felt the following: |
Jamais |
Une fois ou deux/ |
Environ 1 fois par semaine/ |
Environ 2 ou 3 fois par semaine/ |
Presque tous les jours/ |
Tous les jours/ |
heureux(se)? |
happy |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
intéressé(e) par la vie? |
interested in life |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
satisfait(e) à l’égard de votre vie? |
satisfied with life |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
que vous aviez quelque chose d’important à apporter à la société? |
that you had something important to contribute to society |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
que vous aviez un sentiment d’appartenance à une collectivité (comme un groupe social, votre quartier, votre ville, votre école)? |
that you belonged to a community (like a social group, or your neighborhood)** |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
que notre société devient un meilleur endroit pour les gens comme vous?*** |
that our society is a good place, or is becoming a better place, for all people |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
que les gens sont fondamentalement bons? |
that people are basically good |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
que le fonctionnement de la société a du sens pour vous? |
that the way our society works makes sense to you |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
que vous aimiez la plupart des facettes de votre personnalité? |
that you liked most parts of your personality |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
que vous étiez bon(ne) pour gérer les responsabilités de votre quotidien? |
good at managing the responsibilities of your daily life |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
que vous aviez des relations chaleureuses et fondées sur la confiance avec d’autres personnes? |
that you had warm and trusting relationships with others |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
que vous viviez des expériences qui vous poussent à grandir et à devenir une meilleure personne? |
that you had experiences that challenged you to grow and become a better person |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
capable de penser ou d’exprimer vos propres idées et opinions? |
confident to think or express your own ideas and opinions |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
que votre vie a un but ou une signification? |
that your life has a sense of direction or meaning to it |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
* Items 1 to 3 represent emotional mental health (hedonic); items 4 to 14 represent positive functioning.
** For adolescents (12 to 18 years of age), item 5 is formulated thus: “That you belonged to a community (like a social group, your school, or your neighborhood)”.
*** For item 6, the instrument’s authors propose using from now on the following wording: “society is becoming a better place for everyone.” However, in the CCHS, the first version of this item is still used, i.e. the one that is presented in this table.
Sources : Gilmour, H. (2014). Santé mentale positive et maladie mentale. Annexe. Rapports sur la santé – Statistique Canada, 25(9), 3-10. Repéré à https://www150.statcan.gc.ca/n1/fr/pub/82-003-x/2014009/article/14086-fra.pdf?st=eVG1L53h
Keyes, C. L. (2009). Brief Description of the Mental Health Continuum Short Form (MHC-SF). Repéré à https://www.aacu.org/sites/default/files/MHC-SFEnglish.pdf