Programa y políticas públicas

  • 8 Mayo 2019

    What is an effective way to share public health knowledge with the municipal sector? In this document, we present the views expressed by civil servants in Canadian municipalities.

    When public health actors wish to share knowledge in order to influence municipal policies that have an impact on health, they may wonder how to do this. Here are several questions that they might ask:

    • If I wish to share knowledge with a municipality, whom should I approach?
    • What action is the municipality already taking in my field of work?
    • How should I initiate contact?
    • What types of knowledge do municipal civil servants find useful?
    • How does one foster positive interactions?
    • What time frame should be expected?
    • Why formalize a...
  • 8 Mayo 2019

    Comment s'y prendre pour partager efficacement des connaissances de santé publique avec le milieu municipal? Dans ce document, nous présentons les conseils donnés par des fonctionnaires de municipalités canadiennes. 

    Pour les acteurs de la santé publique qui souhaitent partager des connaissances afin d'influencer les politiques municipales ayant un impact sur la santé, plusieurs questions se posent :

    • Si je souhaite partager des connaissances avec une municipalité, qui approcher?
    • Que fait déjà la municipalité dans mon domaine de travail?
    • Comment établir le premier contact?
    • Quels types de connaissances les fonctionnaires municipaux jugent-ils utiles?
    • Comment entretenir de bonnes interactions?
    • Quel échéancier prévoir...
  • 8 Mayo 2019

    This document is part of a series of documents, webinars, and workshops on wicked problems developed by the National Collaborating Centre for Healthy Public Policy (NCCHPP). It is meant to highlight key factors and resources for dealing with wicked problems and to offer readers some practical examples for how these may be addressed. Our hope is that it will be useful to public health actors by helping to focus their approach to the specific problems their organizations are faced with and by suggesting resources that might be helpful.

    To learn more, visit the website of the National Collaborating Centre for Healthy Public Policy - NCCHPP (http://www.ncchpp.ca/en/)

  • 8 Mayo 2019

    Ce document s'inscrit dans une série de documents, de webinaires, et d'ateliers sur les problèmes vicieux.

    Ce document vise à mettre en lumière certains facteurs clés et quelques ressources pour aborder les problèmes vicieux, en plus d'offrir aux lecteurs des exemples concrets pour les résoudre. Nous espérons qu'il sera utile aux acteurs de santé publique pour orienter la manière d'aborder certains problèmes précis que doivent surmonter leurs organisations et qu'il les outillera à cette fin.

    Pour en apprendre davantage visitez le site du Centre de collaboration nationale sur les politiques publiques et la santé - CCNPPS (http://www.ccnpps.ca/fr/).

  • 8 Mayo 2019

    This briefing note, by Paul Cairney of the University of Stirling, presents the importance of distinguishing between uncertainty and ambiguity in the strategies aimed to develop evidence-informed policy making.

    Policy studies often distinguish between uncertainty, defined as a lack of knowledge about a policy problem or its solution, and ambiguity, defined as the potential to produce more than one interpretation of a problem. With this in mind, reducing uncertainty can be thought of as a technical process for addressing an already well-defined policy problem: supplying the best evidence and delivering it to the right people at the right time. Reducing ambiguity can be thought of as a political process: exercising power to define a policy problem and prompting a demand for...

  • 8 Mayo 2019

    Cette note documentaire, rédigée par Paul Cairney de l'Université Stirling, présente l'importance de distinguer entre l'incertitude et l'ambiguïté dans les stratégies visant à soutenir l'élaboration de politiques publiques fondées sur des données probantes.    

    Les études sur les politiques publiques distinguent souvent l'incertitude, qu'on définit comme un manque de connaissances au sujet d'un problème politique ou de sa solution, de l'ambiguïté, définie comme la possibilité de générer plus d'une interprétation d'un problème. Dans cette optique, la réduction de l'incertitude se veut une démarche technique par laquelle on présente les meilleures données probantes aux bonnes personnes et au bon moment en vue de répondre à un problème politique déjà bien défini. La réduction de l...

  • 18 Junio 2018

    La réduction de la consommation de boissons sucrées représente un objectif prioritaire pour un nombre croissant d’instances de santé publique à travers le monde pour lutter contre les maladies chroniques et l’excès de poids. Pour y parvenir, le World Cancer Research Fund recommande la mise en place d’un ensemble de politiques publiques qui incluent notamment la taxation des boissons sucrées. Certains pays comme la France et le Mexique ont déjà implanté une telle taxe.

    Ce rapport vise à analyser la taxation des boissons sucrées comme politique publique dans l’optique d’informer les décideurs et de soutenir les actions de santé publique visant l’amélioration de la qualité de l’alimentation des Québécois.

    • Les boissons sucrées sont généralement définies...
  • 2 Mayo 2018

    The purpose of this document is to equip public health actors to conduct a critical and nuanced ethical analysis of public health policies or population-based interventions accused or suspected of being paternalistic.

    To deepen understanding of paternalism and help public health actors conduct this type of ethical analysis, this document has been structured around five main questions: 

    • What is paternalism?
    • What are some healthy public policies that have been called paternalistic?
    • Why might we be attracted to policies or interventions that have been called paternalistic in public health?
    • Why might (or should) we be reluctant to accept public policies that are called paternalistic?
    • How might we...
  • 2 Mayo 2018

    Le but de ce document est d'outiller les acteurs de la santé publique souhaitant faire une analyse critique et nuancée sur le plan éthique des politiques ou des interventions populationnelles en santé publique accusées ou soupçonnées de paternalisme.

    Pour bien comprendre le paternalisme et aider les acteurs de la santé publique à mener ce type d'analyse éthique, le document a été structuré autour de cinq questions principales :

    • Qu'est-ce que le paternalisme?
    • Quelles sont certaines des politiques publiques favorables à la santé qui ont été dites paternalistes?
    • Pourquoi peut-on être attiré en santé publique par les politiques ou les interventions qui ont été dites paternalistes?
    • Pourquoi peut-on (ou devrait-on) être...
  • 10 Octubre 2017

    The issues related to access to firearms go well beyond the use of these weapons in criminal activities. Access to firearms is an important risk factor for suicide, homicide, particularly spousal homicide, and accidental death.

    Most firearm-related deaths are not linked to criminal activities and involve long guns

    • Between 2009 and 2013, an average of 127 people died in Québec annually due to firearm-related suicide. This is 5 times the number of victims of firearm-related homicide.
    • Suicide is the leading cause of firearm-related deaths in Québec. In most cases, the suicides are committed in the victim’s home using a long gun.
    • Most victims of firearm-related deaths are male, except in intrafamilial homicides.
    • Firearm-...

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