Olivier Bellefleur

  • 2 Mayo 2018

    The purpose of this document is to equip public health actors to conduct a critical and nuanced ethical analysis of public health policies or population-based interventions accused or suspected of being paternalistic.

    To deepen understanding of paternalism and help public health actors conduct this type of ethical analysis, this document has been structured around five main questions: 

    • What is paternalism?
    • What are some healthy public policies that have been called paternalistic?
    • Why might we be attracted to policies or interventions that have been called paternalistic in public health?
    • Why might (or should) we be reluctant to accept public policies that are called paternalistic?
    • How might we...
  • 2 Mayo 2018

    Le but de ce document est d'outiller les acteurs de la santé publique souhaitant faire une analyse critique et nuancée sur le plan éthique des politiques ou des interventions populationnelles en santé publique accusées ou soupçonnées de paternalisme.

    Pour bien comprendre le paternalisme et aider les acteurs de la santé publique à mener ce type d'analyse éthique, le document a été structuré autour de cinq questions principales :

    • Qu'est-ce que le paternalisme?
    • Quelles sont certaines des politiques publiques favorables à la santé qui ont été dites paternalistes?
    • Pourquoi peut-on être attiré en santé publique par les politiques ou les interventions qui ont été dites paternalistes?
    • Pourquoi peut-on (ou devrait-on) être...
  • 10 Julio 2014

    Public health actors analyzing policy options usually try to assess and compare the expected effects of policies on the health of the population. They can take on neutral brokering roles, simply providing the best available information to decision makers, or they can also engage in advocacy-related analysis. Whatever their role, those looking at policy options often try to answer — or are asked by others to answer — questions such as the following: Which option will result in broader social benefits, including but not restricted to health benefits? Which option will be less costly, financially, socially, and otherwise? Who will benefit and who will pay for each option, and when will these benefits and costs accrue? Which policy option will provide “the biggest bang for the buck”?

  • 10 Julio 2014

    Cette note documentaire est le premier document d'une série présentant \lne analyse critique des implications d'ordre éthique des évaluations économiques, particulièrement lorsqu'elles ont trait à des politiques publiques favorables à la santé. Elle offre d'abord une introduction aux principaux types d'évaluation économique (coût-bénéfice, coût-efficacité et coût-utilité), à leurs forces et faiblesses et à ce qu'ils tentent de mesurer par des voies différentes: l'efficience.

    Elle examine ensuite les implications éthiques de présupposés éthiques (l'utilitarisme) et méthodologiques (l'individualisme) que ces principaux types d'évaluation économique ont en commun. Enfin, elle explore aussi les manières dont les évaluations économiques peuvent être lues et interprétées pour s'...

  • 4 Julio 2014

    Ce document est le dernier d’une série de cinq documents basés sur une revue de la littérature publiée en 2011. Les quatre documents précédents ont comparé les effets de deux approches en matière d’apaisement de la circulation en milieu urbain – l’approche par points noirs et l’approche sectorielle – sur quatre dimensions : la sécurité routière, la qualité de l’air, le bruit environnemental et les transports actifs. Dans ce document, nous explorons les effets de ces mêmes approches (décrites plus bas) sur les inégalités de santé. Ce sera l’occasion de relever les interventions qui peuvent être efficaces pour améliorer à la fois la santé populationnelle en général et réduire les inégalités de santé. Nous les distinguerons ensuite des interventions qui agissent sur seulement l’une ou l’...

  • 4 Julio 2014

    This document is the final one in a series of five documents based on a literature review published in 2011. The four previous documents compared the effects of two approaches to urban traffic calming – the black-spots approach and the area-wide approach – on four determinants of health: road safety, air quality, environmental noise and active transportation. In this document, we will examine the effects of these same two approaches (described below) on health inequalities. This will enable us to identify interventions that can effectively improve population health, overall, while also reducing health inequalities. Such interventions will be distinguished from those which act on only one or the other of these dimensions.

    We will begin with a brief discussion of how health...

  • 16 Septiembre 2013

    The mandate of the National Collaborating Centre for Healthy Public Policy (NCCHPP) is to increase the expertise of public health actors across Canada in healthy public policy through the development, sharing and use of knowledge. Health authorities constitute a key group of stakeholders targeted by the knowledge translation, synthesis and exchange activities integral to the fulfillment of the Centre's mandate. It is within this context that the NCCHPP has developed various projects tied to public policies that inform the built environment and has been working with the Healthy Canada by Design coalition. The efforts of this coalition are focused on promoting certain public policies that can lead to the creation of healthier built environments – such as transportation and urban planning...

  • 16 Septiembre 2013

    Le Centre de collaboration nationale sur les politiques publiques et la santé (CCNPPS) a comme mandat de soutenir les acteurs de santé publique dans leurs efforts de promotion de politiques publiques favorables à la santé. Les autorités de santé forment un groupe d'interlocuteurs privilégiés pour les activités de traduction, de synthèse et d'échange de connaissances par lesquelles il doit remplir son mandat. C'est dans ce cadre que le CCNPPS a développé divers projets liés aux politiques publiques informant l'environnement bâti et qu'il a travaillé avec la coalition Bâtir un Canada en santé. Cette coalition concentre en effet ses efforts à la promotion de certaines politiques publiques qui pourraient créer des environnements bâtis plus favorables à la santé – des politiques comme...

  • 2 Agosto 2012

    This summary is the second in a series of five short documents based on a literature review published in 2011. In what follows, we first present the mechanisms of action underlying traffic-calming strategies, as these mechanisms help to explain and predict the effects of calming interventions on air pollution produced by traffic. Next, we summarize the results of studies having evaluated two approaches to traffic calming. Lastly, we consider the implications of such results for public health actors.

     

  • 2 Agosto 2012

    This summary is the fourth in a series of five short documents based on a literature review published in 2011. In what follows, we first present the mechanisms of action underlying traffic-calming strategies, as these mechanisms help explain and predict the effects of such strategies on active transportation (cycling, walking, etc.). Next, we summarize the results of studies having evaluated two approaches to traffic calming. Lastly, we consider the implications of such results for public health.

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